کد مطلب:210522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

امام صادق از مدرسه شروع کرد
بدون تردید اصلاحات اساسی را باید از مدرسه شروع كرد!! زیرا روش پرورش جسم و جسد، روح و روان را باید در مدرسه از كودكی در سایه علم و كمال آموخت - چه رشد و رقاء از این نقطه بنیان می گیرد و از این زمینه سرچشمه حیات آن شروع می شود - نهال بارور وجود و شخصیت بشر از همین جا پرورش می یابد.

به همین جهت سیاستمداران جهان معتقد شده اند كه باید از راه - حروف الفباء و مستعمل وارد یك محیط شده و مردم آن محیط را تحت استعمار و استثمار قرار داد - این آخرین مرحله استفاده از سیاست مدرسه است كه از آغاز شروع می گردد.

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام كه از مكتب شدیدالقوای وحی سرچشمه گرفته بود می دانست كه باید روش پرورش اسلام را از مدرسه شروع كرد و در مغز مردم اساس تعلیم و تربیت را تلقین و تزریق نمود.

روش پرورش هدایت افكاری كه حضرت امام ششم شروع كرد چنان آهنین و محكم و متقن و استوار بود كه هنوز جهان علم و تربیت به آن آموزش افتخار می نماید.

حضرت امام صادق علیه السلام برای آن كه می دانست دنیای بشریت به اوج كمال می رسد و به فضا می رود و نیروهای جوی را تسخیر می نماید برنامه مدرسه جعفری را چنان منظم تدریس و تعلیم فرمود كه طرز تفكر امروز دنیای متمدن و مترقی را در آن متضمن گردیده و از آینده دوری خبر داده است.

در این مدرسه علومی كه امروز مورد توجه جهان دانش است به ترتیب و تعلیم شده است حروف الفباء و ادب و آداب و ادبیات و اقسام تنظیم حروف الفباء و آثار آن حروف و پیدایش علوم از تنسیق این حروف و ارتباط آن با اعداد و انطباق آن با علوم و معانی و تقسیم علم به ماده و معنی و طبیعی، ریاضی، الهی و حاصل همه علوم برای تحكیم مبانی توحید و روش مهذب نفسانی برای تكامل روحانی از ممیزات خاصه مدرسه جعفری می باشد.

ما مقید شدیم كه این برنامه 12 قرن پیش را كه امروز مورد عمل و متداول است نقل كنیم و به جهان علم و ادب بگوئیم در مدرسه جعفری علم و فنی فروگذار نشده كه تدریس نشده باشد.

علومی كه در دنیای متمدن كهنسال قدیم بوده و علومی كه در جهان مترقی آینده



[ صفحه 10]



معمول است و متداول می گردد از مواد برنامه مدرسه جعفری خارج نبوده و نیست با این تفاوت كه امام صادق علیه السلام به سنت ربوبی كه در قرآن از منابع علم و فضل و كمال و حقیقت فقط به اجمال اشاره فرموده به همان سنت علوم جهانی را به اجمال تعریف و توصیف فرموده و تجزیه و تحلیل آن را به حیز و قوه فهم و ادراك دانشمندان اعصار نسل آینده گذاشته تا به تناسب شرایط زمان و مكان، سلاح و تجهیزاتی كه برای هر عصر میسر می شود آن علوم را تجزیه و تحلیل نمایند برای حل و هضم مطلب بهتر است كه به این مثال موضوع را روشن نمائیم.

علم كیمیا كه در عرف صدر اسلام عبارت از فیزیك و شیمی و مكانیك بوده در هر عصری یك نوع عمل و تجزیه و تحلیل می شده و از آن برای عظمت آفرینش و قدرت صنعت و ارائه تمدن و ترقی ملی افتخار و مباهات می كردند و آثار ملی و صنایع ظریفه و باقیمانده ساختمان ها، ظروف، سلاح و تجهیزات زندگی كه در كتب ضبط و ثبت شده نمونه بارز این حقیقت است مثلا باقیمانده ستون های كاخ های عمالقه بعلبك هفت فرسنگی لبنان در كشور شامات و یا خرابه های تخت جمیشد در ایران - یا مسجد اقصی كه پی ریزی آن با فلز گداخته ریخته شده و همچنین آثار و علائم دیگری كه در علوم اجتماعی ملل گذشته دیده می شود مانند قالیچه سلیمان كه مركب سواری او بود یا طیران مأمون عباسی به وسیله مرغ هوائی كه نمونه امكان صنایع كنونی را نشان می دهد، شاید فردا نیز قدرت صنعتی در فضا و تسخیر كرات جوی نیز امكان پیدا كند و همه این موفقیت ها در سایه عمل به علوم مكانیكی بوده كه امام صادق علیه السلام به مسلمین آموخت و طرز تفكر فكری آنها را عوض كرد یك حركت فكری به وجود آورد، طلا ساختن، تبدیل نیرو به حركت و فلز به فلز دیگر، یا عنصری به عنصر همه روی اساس متقن این علم بوده كه هر روزی به صورتی از آن استفاده می شده است.

خلاصه سخن این است كه مبانی همه علوم در اسلام تدریس شده و مفتاح عمل به دست مسلمین داده شده و قرن ها از آن استفاده می كردند و در سه قرن اخیر ملل غربی از مسلمین اصول علمی را فراگرفتند و به عمل گذاشتند و به ترقی كنونی نائل شدند.